Hlášení

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Začínáme v bráně - základy jednoduše

Naučte brankáře, jak má správně stát. Zde jsou praktické rady jak na to…

Chcete brankáře naučit základní postoj či jiné dovednosti? Nejste si ale jistí, jak všechno to důležité vlastně popsat nebo naučit tak, aby to bylo správně, a tak, že se o tom už dál nebude polemizovat a vše bude jasně vysvětleno s minimem úsilí? Poradíme vám, konkrétně Ondřej Almaši, jenž už roky pořádá tréninkové kempy právě pro gólmany.

Využijte sílu několika způsobů, jak naučit i začínající brankáře základní věci, v případech, kdy ukázka nedostačuje, a to za využití: předchozí zkušenosti s pohybem (tzv. transfer), úpravy prostředí nebo zobecnění. Příklady, jak tyto metody používat, budeme aplikovat na hru brankáře, konkrétně na nácvik základního postoje, ale jsem přesvědčen, že se tyto metody dají využít i v jiných situacích při učení se jiným dovednostem..

Předchozí zkušenosti

… jsou naprosto klíčové v tom, jak rychle se dítě/brankář naučí danou novou dovednost nebo pohyb. Toto téma je spojená nádoba se všestranností sportovce, což by se dalo charakterizovat přímou úměrou - čím více různorodých pohybových zkušeností brankář nebo obecně sportovec má, tím lehčeji a rychleji se bude učit novým technikám (dovednostem, pohybům). Využití těchto zkušeností bude ve finále pro brankáře příjemnější než se nějak složitě a nepřirozeně „montovat“ do základního postoje a pohybu, který mu nesedí. Lépe si to i zapamatuje a připomínání nebo opravování je pak dále o to jednodušší.

Příklad obecně:

Zkušenost s bruslením na ledě se určitým způsobem pozitivně „přenese“ např. v nácviku bruslení v běžeckém lyžování a podobných přenosů je ve sportovním tréninku celá řada. Tenista na tom bude lépe ve většině raketových sportů než člověk, který drží raketu nebo pálku poprvé v životě.

Konkrétní praktické příklady v tréninku brankáře si shrneme v závěru článku, ne všechny „metody“ půjdou využít u všeho.

Úprava prostředí

… získáte tím pomocníka, který dítě/brankáře pomůže navést a vnějším působením mu pomůže daný pohyb provést a získat tak zpětnou vazbu, případně ho omezí takovým způsobem, aby se dostavil kýžený efekt.

Příklad omezení obecně - problém:

Skok přes švihadlo s rukama od těla, respektive chci, aby dítě skákalo s rukama volně u těla a ne v křeči. Řešení: jednoduše dejte dítě jednou stranou ke stěně nebo k mantinelu a je to. Pak druhá strana…

Zobecnění/zjednodušení

… ze zdlouhavého výkladu a zásad vyberte naprosté nejdůležitější minimum, principy nebo stěžejní krok, který vede nejblíže ke správnému provedení, nemusíme k perfektnímu – to nebude nikdy. Najít tu jednu věc, která bude mít největší dopad, a tu jednoduše předat. Od toho se odrazit dále…

Příklad

Špatný golfový švih – uvolnění paží a stisku, okamžitě bez zdlouhavých náprav a vysvětlování uvolní ramena a tím i také zlepší úder. Podobně by se toto dalo využít při nácviku driblinku, konkrétně u práce spodní ruky při driblinku a jiných činnostech s holí.

PRAKTICKÉ PŘÍKLADY V TRÉNINKU BRANKÁŘE

CÍL: Pokrčené/měkké nohy a trup nakloněný lehce dopředu

v základním postoji (ZP). Jak lehce navést brankáře, aby držel základní postoj, jak má? Jak má vypadat základní postoj a jaké jsou zásady, to se můžete dočíst v sérii tréninkových listů „Hokejbalový brankář“, které jsou ke stažení na svazovém webu www.cmshb.cz v sekci MLÁDEŽ – BRANKÁŘSKÁ HOKEJBALOVÁ ŠKOLA.

V kombinaci „listů“ s tímto článkem vám toto vše bude dávat smysl, proto doporučuji prostudovat. Vyzkoušejte si, jak byste jednotlivé návody/rady zařadili vy, pak porovnejte s klíčem.

Řešení

  1. Postavte brankáře zády k mantinelu s nohama na šíři ramen a na vzdálenost chodidla od mantinelu a řekněte: „Dotkni se zadkem mantinelu“ … „Výborně, teď pojď o trochu dál od mantinelu, znova se dotkni a tlač u toho kolena k sobě.“
  2. „Jezdíš na lyžích?“ … „Ano.“ … „Výborně, a jak to vypadá, když jedeš dolů, ukaž mi, jak stojíš.“

A hotovo, brankář se pokrčí v nohou, lehce se předkloní, dá zadek dozadu a máte ho v tom, v čem jste potřebovali. Tímto u začátečníků eliminujete problém s rovnýma nohama v ZP a nechuť jít do podřepu a z toho plynoucí pomalý pohyb. I rovnováha se najednou zlepší. Můžete to využít samozřejmě i při korekci u brankářů, kteří už chytají.

Klíč:

  1. úprava prostředí
  2. transfer

CÍL: Rukavice držet před tělem.

Důležitý návyk pro chytání vysokých střel, který je nutné vštěpovat už odmala. Fenomén „aktivních rukou“ se pozitivně projeví až v pozdějším věku.

Řešení

  1. „Dej ruce před tělo.“ … „Trenére, a kam, jak daleko a jak vysoko?“ … „Tak, abys je perfektně viděl po stranách, i když koukáš jen na mě dopředu.“
  2. (sundané rukavice) „Jezdíš na kole?“ … „Ano, jezdím.“ … „Dobře, a jak držíš řídítka?“ … „Přesně tak, a teď udělej postoj a nech tak ruce.“

Ruce před tělem mají obrovský dopad na rozsah pohybu paží a potažmo i na přesnost chycení/vyrážení střel. Jednoduché pravidlo, aby brankář periferně viděl rukavice, je naprosto „blbuvzdorné“ a navíc se tato rada nedá nikterak pokazit. Řídítka snad držel v ruce každý… Zní to až infantilně a možná trochu neprofesionálně, takhle někoho navádět, ale dám ruku do ohně za to, že to funguje.

Opravování a připomínání je díky tomu tak jednoduché, že stačí jen říct: „Řídítka!“ nebo se zeptat, jestli je brankář vidí nebo viděl při zákroku. Díky těmto heslům máte jistotu, že si to brankář bude sám pamatovat, ba dokonce opakovat, a že mu to můžete kdykoliv lehce připomenout. Navíc ruce před tělem budou mít dobrý vliv na pozici hole.

Klíč:

  1. zobecnění/zjednodušení
  2. transfer

(Ondřej Almaši)